Friday 10 July 2015

Membaca The Kite Runner oleh Khaled Hosseini

Salam...

Aku sudah selesai membaca novel ini beberapa minggu lepas. Novel ini telah lama dibeli oleh aku. Adalah dalam setahun macam tu, tapi baru-baru ni saja mood untuk membaca novel ini tiba-tiba datang. Selain daripada aku memang dah lama teringin untuk memiliki novel ini, ada juga sebab lain yang menguatkan perasaan aku mendapatkan dan membaca novel ini. Tapi, biarlah aku rahsiakan sebab yang lagi satu tu. Tak penting punnnn...


Usai membaca The Kite Runner, aku mengambil masa untuk menenangkan diri. Kesah kehidupan kanak-kanak di Afghanistan ini walaupun ia merupakan sebuah fiksyen tapi sejarah dan latar ceritanya tetap berdasarkan kesah sebenar.

Aku takkan ceritakan tentang sinopsis cerita ini. Anda boleh baca sendiri di mana-mana. Cumanya, apa yang aku nak ceritakan tentang eksploitasi kanak-kanak di sana terutama sekali daripada etnik Hazara. Etnik ini dibenci dan dipinggirkan oleh masyarakat di Afghanistan atas sebab meraka mengamalkan ajaran Syiah. Lebih-lebih lagi apabila Afghanistan diperintah oleh Taliban.

Mengikut bacaan aku, di Afghanistan ada satu budaya yang dikenali bacha bazi (dancing boys) masih diamalkan di negara itu walaupun menyalahi undang-undang syariah dan sivil di sana. Penari-penari kanak-kanak ini akan dijadikan eksploitasi seksual oleh golongan atasan dan dibeli oleh mereka sebagai simbol status. Jijik kan?

Ada satu dokumentari tentang budaya ini yang bertajuk The Dancing Boys of Afghanistan (2010). Kau boleh tonton sendiri (aku pun tak sanggup tonton lagi).


Bacaan lanjut: Bacha bazi 


Aku sediakan video yang aku ambil di Youtube yang permulaan video tu diambil daripada filem The Kite Runner. Tabik aku pada sang pengarangnya yang berani memaparkan sisi jelik budaya Bacha bazi ini. Harapan aku agar layang-layang dapat dimainkan kembali dengan penuh girang oleh anak-anak Afghanistan.

Novel ini tentang pengorbanan seorang sahabat, seorang ayah dan seorang manusia demi kasih sayang.




No comments:

Post a Comment