Thursday 1 October 2015

Menonton Drishyam (2013)

Salam dan hai...


Hari ini aku nak bercerita tentang sebuah filem dari India berbahasa Malayalam yang sangat menarik. Drishyam dalam Bahasa Inggeris bermaksud Visual/ The Sight. Pada mulanya, aku tertanya-tanya mengapa filem ini diberikan judul sebegitu rupa, sehinggalah akhirnya satu per satu misteri cerita ini terbongkar. Sebenarnya, di awal permulaan ceritanya lagi pengarah sudah tunjukkan watak utamanya iaitu Georgekutty (dilakonkan oleh Mohanlal) mula menggambarkan sesuatu dalam fikirannya. 

Secara ringkas, filem ini menceritakan tentang kehidupan sebuah keluarga bahagia yang terdiri daripada si bapa iaitu Georgekutty, si ibu, Rani (lakonan Meena), kakak sulung, Anju dan adik bongsu iaitu Anu. Mereka tinggal di sebuah perkampungan sunyi di Rajakkad. Georgekutty merupakan anak yatim piatu dan bersekolah setakat darjah empat sahaja. Dia menjalakan perniagaan kabel TV di kampung ini. Maka, pekerjaannya banyak berkisar dengan filem dan drama yang ditonton melalui kabel TV tersebut. Isterinya pula suri rumah tangga sepenuh masa, manakala anak sulung dan bongsunya masing-masing bersekolah menengah dan rendah. Kejadian tidak terduga berlaku apabila isteri dan anak sulungnya secara tidak sengaja terbunuh seorang remaja lelaki bernama Varun yang cuba untuk memperkosa dan mengugut Anju. Hendak dijadikan cerita, Varun merupakan anak tunggal kepada seorang pegawai polis pangkat tinggi bernama Geetha Prabhakar. Maka, melalui peristiwa itulah kehidupan keluarga mereka mula berubah dan Geetha bersama pembantu-pembantunya cuba mengorek misteri kehilangan anaknya itu.

Filem ini bermula dengan agak perlahan di mana penonton akan disajikan dengan kehidupan keluarga bahagia Georgekutty. Seperti dalam novel, pengarah memperkenalkan watak-watak dan perwatakan mereka setiap satu supaya penonton tidak 'lost' untuk babak seterusnya yang lebih mencabar dan saspens. Kesemua babak permulaan ceritanya walaupun tiada konflik, tetap penting sebagai klu kepada misteri-misteri yang akan berlaku kepada keluarga Georgekutty. 

Aku tak mahu cerita lanjut tentang isi filem ini kerana ia merupakan sebuah filem saspens dan misteri. Sebenarnya, penonton sudah tahu awal-awal tentang kehilangan Varun tetapi apa yang membuatkan filem ini sedikit lain daripada filem misteri yang lain adalah bagaimana Georgekutty dan keluarganya cuba menyelamatkan diri Varun daripada terus dituduh kepada kehilangan Varun. Bagi aku filem ini mengangkat tema kekeluargaan yang tinggi di mana seorang ayah dan ketua keluarga berusaha bermati-matian melindungi keluarganya daripada ancaman. Tiada aksi pergaduhan, hanya perlu kebijaksanaan, ketelitian dan mata hati untuk melindungi keluarga. Sebab itulah filem ini diberi judul Drishyam. Dan, jangan cuba pandang rendah pada lelaki yang bersekolah setakat darjah empat sahaja.

Filem ini telah difilemkan semula sebanyak tiga kali. Salah satunya difilemkan di Bollywood  berbahasa Hindi dengan judul yang sama pada tahun 2015. Para pelakonnya pula terdiri daripada Ajay Devgan dan Tabu. 


Janganlah anda tertipu apabila melihat poster filem ini yang penuh ketenangan. Dan apabila anda sudah menontonnya, barulah anda akan mengangguk tersenyum melihat poster ini yang rupanya mempunyai kaitan yang kuat dengan jalan ceritanya. 

Drishyam, sebuah filem misteri/keluarga. 


  

1 comment:

  1. PROMO WOW..... ANAPoker

    + Bonus Extra 10% (New Member)
    + Bonus Extra 5% (Setiap harinya)
    + Bonus RakeBack Tanpa Minimal T.O (HOT Promo)
    + Bonus 20.000 (ALL Members)
    BERLAKU UNTUK SEMUA GAME PERSEMBAHAN DARI IDNPOKER
    POKER | CEME | DOMINO99 | OMAHA | SUPER10

    BCA - MANDIRI - BNI - BRI - DANAMON

    Semua Hanya bisa didapatkan di ANAPoker
    - Minimal Deposit Yang terjangakau
    - WD tanpa Batas

    Untuk Registrasi dan Perdaftaran :
    WhatsApp | 0852-2255-5128 |

    ReplyDelete