Friday 3 February 2017

5 Sebab Kenapa Orang Asia Obsesi dengan Kulit Cerah.

Salam dan hai...

Post aku kali ini agak panjang daripada biasa. Perkara ni sebenarnya dah lama berlegar dalam kepala dan fikiran aku. Hal orang-orang Asia, termasuk Malaysia ni yang suka sangat dengan orang kulit cerah. Benda alah ni bukan terjadi di luar lingkungan keluarga aku, malah ada beberapa ahli keluarga aku sendiri yang mengagung-agungkan sesiapa yang berkulit cerah. 

Paling ketara sewaktu kami berkumpul beberapa tahun lepas. Mak saudara aku (well educated doctor) dengan selambanya beria nak cerahkan kulit dengan alasan kulit cerah = cantik. Malah, kau akan biasa dengan kenyataan ini, kan "Alah, awak tu kulit cerah... pakai apa pun nampak cantik." 

Perkara-perkara ini sebenarnya membuatkan aku sedikit marah. Kenapa cantik nak kena dikaitkan dengan kulit putih/pucat/cerah. Kalau gelap/hitam legam tak cantik ke? Dan itulah yang berlaku di negara kesayangan aku ni. Aku dengar sendiri dari mulut-mulut orang sekeliling aku dari makcik-makcik, lelaki dan kawan-kawan sendiri yang terus cup orang kulit gelap tu buruk. Kah!

Dan semakin lama aku semakin nak tahu, kenapa kita ni asyik banggakan kulit yang cerah-cerah ni? Padahal, kalau orang-orang Eropah, mat-mat salih ni punyalah beria kata orang-orang kulit gelap/tan ni eksotik. Jadi, perkara ini membuatkan aku cari sebab kenapa orang Malaysia suka sangat dengan kulit cerah. Bukan semua, tapi itulah yang selalu aku dengar. Rupa-rupanya, bukan Malaysia saja yang terkena obsesi kulit cerah ni, beberapa negara Asia yang lain pun sama, malah lebih teruk.

Jadi, di sini berdasarkan sedikit kajian aku, aku senaraikan lima sebab orang Asia ni obsesi dengan kulit cerah. 


1. Kulit cerah itu simbol kecantikan.


Sebenarnya, sejak zaman-berzaman lagi, di beberapa negara Asia, kulit cerah itu disimbolkan sebagai satu kecantikan. Contohnya, zaman dulu di China kulit putih (pucat) tu memang simbol kecantikan. Malah memang disenaraikan dalam 'Ten Commandments of Classical Beauty' mereka. Salah satunya wanita-wanitanya harus berkulit mulus dan cerah. Malah, mereka sanggup hancurkan mutiara dan makan serbuknya dengan harapan kulit mereka akan jadi putih seperti mana putihnya mutiara itu.

Malah, sehingga ke hari ini pun penduduk China tidak suka berjemur atau berjalan di tengah-tengah panas tanpa pakaian yang menutup tubuh badan mereka. Sampaikan di pantai pun, baju renang mereka nampak mulut dan mata saja.



Sama juga seperti di Vietnam, mereka juga akan berpakaian tutup penuh apabila keluar di tengah-tengah panas. Satu lagi, produk-produk pemutihan memang laku keras di sana. 



Di Malaysia pun tak terkecuali. Berdasarkan laporan, tiga per empat daripada lelaki Malaysia menyatakan pasangan mereka akan nampak lebih menarik jika berkulit lebih cerah - standard kecantikan ala-ala 'Eurasian' atau Pan-Asian look'.

Di India lebih ekstrim. Industri produk pemutihan di India berjumlah $450 juta. Tentu sekali produk pemutihan Fair & Lovely merupakan produk yang paling popular. BBC pernah melaporkan yang produk pemutihan yang terjual di Asia Selatan lebih banyak daripada penjualan minuman Coca-Cola. Tengoklah betapa ekstrimnya masyarakat di sana nak nampak cerah.

Produk pemutihan di India tidak lagi tertumpu kepada golongan wanita sahaja. Sudah ada pula produk pemutihan yang khas untuk lelaki dengan nama 'Fair and Handsome' pada tahun 2005. Yang menariknya, produk tersebut bukan dikeluarkan oleh syarikat Fair & Lovely tetapi pesaing mereka. Kempen mereka mencadangkan agar para lelaki di luar sana tak perlu lagi sorok-sorok guna produk pemutihan kakak atau adik perempuan mereka. Sekarang dah ada produk khas sendiri. *tepuk tangan*

Malah yang lebih ekstrim lagi, India sudah pun keluarkan produk pemutihan bukan saja di bahagian muka dan badan yang boleh dilihat, tetapi di bahagian sulit tau! Kah! Namanya Clean and Dry 'Intimate Wash'. *Pengsan*


Kalau di Jepun pula, sama juga seperti di China. Mereka memang menganggap berkulit putih dan cerah itu simbol kecantikan dan feminiti. Maka, tak hairanlah wanita-wanita di Jepun sejak era Meiji lagi (1868-1912) sudah mengamalkan pemutihan kulit wajah dengan beberapa produk tertentu.


2. Berkulit gelap dianggap miskin.


Kenapa orang Asia tak berapa gemar berkulit gelap? Hal ini kerana kebanyakan negara Asia menganggap orang yang berkulit gelap itu miskin. Ini bukan hal rasisme, tetapi ia berlaku dalam kalangan bangsa/kaum yang sama.  Menurut sejarah, golongan pekerja dan orang miskin bekerja di panas terik menjadikan kulit mereka gelap. Manakala golongan kelas atasan pula terlindung di dalam bangunan yang tertutup.

Sehingga ke hari ini pun di Asia, golongan miskin di Asia memiliki kulit gelap. Manakala, sesiapa yang berkulit cerah akan dilihat mulia dan berharta. Peribahasa lama China, Korea dan Jepun pun ada menyatakan yang kulit cerah dapat menutup tiga kecelaan.

Keadaan ini juga berlaku di Vietnam, di mana sesiapa berkulit gelap dikaitkan dengan pekerjaan golongan miskin seperti buruh kasar. Manakala kulit putih disimbolkan sebagai seseorang yang datang dari kelas atasan.

Pendek kata, kulit putih dianggap dari golongan atasan dan berkulit gelap dari golongan miskin dan bawahan ini berlaku di mana-mana saja di negara Asia.

3. Berkulit cerah senang dapat kerja.


Di Thailand, ada satu survei dijalankan di daerah Nakorn Chaisri dan Nakorn Prathom, menunjukkan bahawa 80 peratus daripada 300 wanita yang ditemu ramah menggunakan produk pemutihan. Makanya, hanya 20 peratus sahaja yang tidak menggunakan produk pemutihan. Kebanyakan wanita menyatakan bahawa kulit cerah memudahkan mereka mendapat kerja kerana kulit cerah menonjolkan identiti moderniti, dan wanita alaf baharu.

Di India juga begitu. Lihat sajalah iklan Fair & Lovely mereka yang mengeksploitasi stigma tentang perbezaan warna kulit ke tahap yang lebih komersial. Ini salah satu contohnya. Kulit dah putih, baru ayah gembira dan dapat kerja. Hmmpph!!


4. Kulit cerah senang dapat jodoh.


Di kebanyakan negara Asia, kalau kulit kau cerah, maka lebih cerahlah juga jodoh tiba. Bagi kebanyakan orang Asia ni, salah satu perkahwinan yang sempurna itu adalah mempunyai pasangan yang berkulit cerah, terutama untuk wanita. Mereka menganggap wanita yang berkulit cerah disimbolkan sebagai kemudaan dan berkualiti tinggi. Erk! Di Thailand, kulit putih simbol kesihatan dan kekayaan manakala di China pula, para lelaki akan memilih wanita berkulit putih untuk dijadikan pasangan hidup kerana percaya ia akan membawa kebahagiaan dalam rumah tangga.

Di India juga begitu kalau berkenaan jodoh ni, malah hal berkaitan warna kulit ini adalah satu hal yang sangat-sangat penting di India. Ada satu survei terhadap 200 iklan perkahwinan di India, 192 orang lelaki dan wanita memberitahu mereka berkulit cerah atau mencari pasangan yang berkulit cerah.

Hal-hal memilih jodoh berdasarkan warna kulit di India ni bukan terhad pada satu jantina sahaja. Ia melibatkan kedua-dua jantina, lelaki dan perempuan. Menurut satu survei, 70 peratus wanita memilih pasangan berkulit cerah apabila ingin berkahwin. Seorang eksekutif senior sebuah iklan perkahwinan di India menyatakan bahawa 65-70 peratus lelaki di dalam laman web tersebut meletakkan warna kulit mereka sebagai 'cerah'.

Seorang pekerja imigran yang berasal dari tengah China, Mia Lee ditanya apakah rahsia kebahagian seseorang. Mia Lee menjawab dia mahukan teman wanita yang berkulit pucat.

5. Pengaruh selebriti dan iklan.

Kalau kita tengok di Malaysia ni pun, banyak aje iklan produk pemutihan yang menggunakan selebriti popular untuk menjadi duta mereka. Yang kelakarnya pula, apabila sesetengah selebriti itu sememangnya berkulit cerah sejak azali dan bukan Melayu tulen. Maknanya campur mat salih la. Masih... produk-produk sebegini laku keras di pasaran Malaysia. 

Salah satu sebab lagi kerana the power of advertisment. Lebih-lebih lagi produk pemutihan sebegini menggunakan beberapa selebriti terkenal. Tentu saja pengikut mereka akan lebih mudah menerima produk-produk sebegitu jika ia dipromosikan oleh selebriti pujaan mereka. 

Aku tak berapa pasti selebriti Malaysia mana yang terlibat sebagai duta produk-produk sebegini, tetapi aku perasan dan nampak memang ada. Ada sesetengah tu memang dah sedia cerah pun.

Kalau di India pula, produk-produk pemutihan sebegini menggunakan dua kuasa besar  iaitu pengiklanan dan Bollywood. Lalu, mereka mengambil Shah Rukh Khan sebagai seorang duta yang mempromosi produk pemutihan ini, sampaikan ada permohonan supaya iklan-iklan Shah Rukh Khan ini ditarik balik.



Makanya...


Sebenarnya, dalam keadaan sebahagian masyarakat Asia yang mengagung-agungkan kulit cerah ini, masih lagi ada yang boleh aku katakan 'waras' dalam melihat situasi ini.

Kalau di Malaysia, antara selebriti yang paling cantik pada pandangan mata aku ialah Dayang Nurfaizah. Hitam manis, kulit bersih dan berbakat lagi. Tiada kontroversi entah apa-apa walaupun aku ni bukanlah peminat besar dia pun. Kita ada Ning Baizura dan Nabila Huda yang hitam manis juga.

Contohnya, Nabila Huda sendiri beritahu seperti ini:

“So far, everyone I meet loves the colour of my skin and compliments my natural dark tan. In my line, the cameramen and make-up artists always tell me that it’s easier for them as the make-up goes on better and the lighting never ends up looking harsh, as it sometimes does on fair skin.

“I love going to the islands. People tell me I’m unique and special, because of my different skin tone. I know many people strive to get lighter skin, but I’m not wasting my money on whitening products. Besides, fair skin can be fragile and I think tanned skin is so much sexier!”


Cantik kan dia?



Apa yang menariknya, ada beberapa wanita dari negara-negara Asia Selatan telah menongkah arus dengan berkongsi swafoto mereka dengan hashtag #UnfairAndLovely

Tujuan mereka adalah untuk memecahkan stigma yang mengatakan berkulit gelap itu tidak cantik. Ini salah satu gambar mereka:


Lagi pula, ada masalah lain jika seseorang itu kurang terdedah dengan cahaya matahari. Menurut Prof. Dr. Bee Koon (Ketua Proram Sains Nutrisi UKM), ia menyebabkan seseorang itu kekurangan Vitamin D kerana ia boleh didapati secara semula jadi melalui cahaya matahari. Menurut data yang dikumpul pada tahun 2010 dan 2011, hampir separuh kanak-kanak di Malaysia kekurangan Vitamin D.

Sedih kan?

Kita manusia ni kan dicipta pelbagai rupa dan warna kulit untuk saling mengenali kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kalau semuanya sama saja, tak ke bosan hidup korang?





2 comments:

  1. PROMO WOW..... ANAPoker

    + Bonus Extra 10% (New Member)
    + Bonus Extra 5% (Setiap harinya)
    + Bonus RakeBack Tanpa Minimal T.O (HOT Promo)
    + Bonus 20.000 (ALL Members)
    BERLAKU UNTUK SEMUA GAME PERSEMBAHAN DARI IDNPOKER
    POKER | CEME | DOMINO99 | OMAHA | SUPER10

    BCA - MANDIRI - BNI - BRI - DANAMON

    Semua Hanya bisa didapatkan di ANAPoker
    - Minimal Deposit Yang terjangakau
    - WD tanpa Batas

    Untuk Registrasi dan Perdaftaran :
    WhatsApp | 0852-2255-5128 |

    ReplyDelete