Thursday 10 December 2015

Menonton Love, Supermoon (2015)

Salam dan hai...


Aku merupakan peminat filem bergenre komedi romantik (rom-com) walaupun bukanlah peminat tegar kerana baaaanyaaak... lagi filem-filem daripada genre tersebut yang belum kutonton. Tapi, antara yang aku rasa rom-com yang menarik adalah filem When Harry Met Sally (1989). Dan filem My Best Friend's Wedding (1997) adalah sebuah filem yang memberi aku ilham untuk menulis sesuatu dulu. Juga filem dari Thailand, The Teacher's Diary (2014) dan Bangkok Traffic Love Story (2007). Sebenarnya banyak rom-com menarik yang aku tonton, tapi bukan itu yang aku nak ulas. 

Okey, aku jarang menikmati rom-com dari Malaysia kerana pertama, aku rasa genre ini tak berapa popular bagi penonton tempatan. Kedua, tak banyak filem Malaysia genre ini yang menarik untuk ditonton. Mungkin adalah, untuk filem-filem Bernard Chauly. Tetapi, Love, Supermoon ini bagi aku sebuah filem rom-com Malaysia yang lain sedikit daripada filem-filem Bernard Chauly. Sebabnya, Love, Supermoon ini memang sebuah kisah cinta komedi bercirikan tempatan. Latar masanya pula memang dekat dengan zaman aku membesar.

Kisahnya bermula apabila Triz dipelawa oleh Razak untuk jadi adik angkat semasa di sekolah menengah, tetapi kemudian ditarik balik pelawaan itu. Ceritanya kemudian membawa kita pada tahun-tahun seterusnya sehinggalah masing-masing dewasa dan berkerjaya. Triz dan Razak menyangka mereka terputus hubungan, namun kawan masing-masing tetap memberi khabar berita tentang diri masing-masing sehingga mereka bertemu di majlis perkahwinan rakan mereka. 


Trend adik angkat-abang angkat ini memang sangat biasa pada zaman persekolahan di Malaysia. Itu belum lagi pada awal 2000-an trend rambut ketak-ketak guna alat pemanas rambut memang kegilaan. Aku pun ada satu set dulu, haha. Kemudian, cerita tentang bagaimana memilih pasangan yang sesuai untuk kahwin. Perlulah ada kombinasi cantik + pandai = anak cantik pandai. Aduhai... haha! Dan, cara bagaimana Triz dan Razak mengetahui perkembangan antara satu sama lain melalui rakan-rakan gosip mereka juga adalah menarik. 

Perjalanan cinta Triz sentiasa dirundung kecewa. Cinta pertamanya melupakannya lepas sambung belajar. Cinta keduanya, mempergunakannya untuk kesenangan. Yang akhirnya membawa Triz berhenti kejar cinta dan kejar cita-citanya untuk jadi seorang novelis dan berjalan-jalan keliling dunia (macam angan-angan aku!). 


Razak pula, seorang Mat Romeo yang asyik bertukar pasangan, sehingga selepas beberapa tahun berkahwin dengan isterinya, baru dia sedar yang dia sudah tersalah buat pilihan. Dan akhirnya menjadi seorang duda dengan seorang anak.

Apa yang baut ceritanya lucu adalah dialog-dialog yang dilontarkan oleh watak-wataknya serta tentulah para pelakonnya yang memang bagus dengan watak-watak masing-masing.

Pengkahirannya aku rasa agak tergesa-gesa dan mudah sangat, sebab aku tak nampak perkembangan seterusnya pada perhubungan Triz-Razak selain daripada kawan sekepala yang boleh bawa borak.

Secara keseluruhannya, kalau mahu filem komedi romantik yang bercita rasa tempatan, inilah filemnya. Nadiya Nisaa memang best!


Ada satu dialog lucu yang lebih kurang begini apabila Triz mahu putuskan hubungan dengan teman lelakinya apabila dapat tahu dia ditipu, "Bihun dengan bakso aku sedap. Padan muka kau tak dapat rasa!"

Konsep abang angkat dan adik angkat ini sebenarnya boyfriend dan girlfriend yang diselindungkan (Triz, Love Supermoon).


Nah, ini sedutan filemnya selama 25 minit...





1 comment:

  1. PROMO WOW..... ANAPoker

    + Bonus Extra 10% (New Member)
    + Bonus Extra 5% (Setiap harinya)
    + Bonus RakeBack Tanpa Minimal T.O (HOT Promo)
    + Bonus 20.000 (ALL Members)
    BERLAKU UNTUK SEMUA GAME PERSEMBAHAN DARI IDNPOKER
    POKER | CEME | DOMINO99 | OMAHA | SUPER10

    BCA - MANDIRI - BNI - BRI - DANAMON

    Semua Hanya bisa didapatkan di ANAPoker
    - Minimal Deposit Yang terjangakau
    - WD tanpa Batas

    Untuk Registrasi dan Perdaftaran :
    WhatsApp | 0852-2255-5128 |

    ReplyDelete