Thursday 27 August 2015

Membaca Zikir Rindu oleh Azizi Abdullah

Salam dan hai...


Aku baru selesai membaca sebuah novel berat karya Allahyarham Azizi Haji Abdullah iaitu Zikir Rindu (2009). Novel ini merupakan novel yang memang masuk dalam senarai 'akan dibaca' olehku. Tetapi, aku seringkali menangguh-nangguh untuk membacanya. Sama ada aku tidak ketemu dengan buku ini atau memang bukan masa yang sesuai untuk membaca naskhah tersebut. Maklumlah, walaupun aku ini seorang peminat, pembaca dan pengumpul buku, hubungan aku dengan buku juga ada pasang surutnya. 

Aku mahu membaca Zikir Rindu kerana tertarik dengan blurb di belakang bukunya yang mengisahkan tentang seorang lelaki tua  iaitu 'Aku' yang dicintai oleh wanita yang jauh lebih muda daripadanya. Memandangkan pengarangnya sendiri memberitahu di belakang blurb bahawa sepanjang beliau menghasilkan novel, dengan Zikir Rindu inilah beliau mula merasakan nikmat bercinta, rindu dan kasih sayang. 

Hmm... sounds promising, kan? Aku yang membacanya mulalah terbayang tentang asyik maksyuk sepasang kekasih yang memadu asmara dalam novel ini. Namun, sangkaanku meleset. Ya, memang benar ia berkisah tentang seorang lelaki yang tergila-gilakan seorang wanita yang jauh lebih muda iaitu, Dee dan begitu juga sebaliknya. Tetapi, bukan itu yang betul-betul ingin disampaikan oleh pengarang.

Ini sebuah kisah manusia yang melalui penderitaan, kepayahan dan kesengsaraan mengecap cinta Kekasih sebenar. Kasih dan cinta Tuhan yang Maha Agung, Maha Cinta, Maha Penyayang. Sungguh... bagaimanalah aku tak terfikir yang pengarang ingin bercerita tentang Kekasih yang Satu ini sedangkan sudah beberapa buah buku beliau aku telah baca sebelum ini.

Sesungguhnya, aku bersyukur kerana ditemukan novel ini tepat pada waktunya. Aku tidak memiliki novel ini, sebaliknya aku pinjam di salah sebuah perpustakaan awam berdekatan dengan rumahku. 

Dalam keadaan aku mencari, merindui, mengasihi sesuatu yang tak pasti, novel ini telah menyedarkan aku, malah tanpa malu-malu aku mengakui sedikit sebanyak pengarannya berjaya menampar ego dan emosiku. Aku membaca novel ini dalam keadaan aku terhuyun-hayang dengan perasaan sendiri. Perasaan yang dibuat-buat. 

Dalam keadaan aku mencari-cari cinta Kekasih sejati di sepertiga malam, sungguh aku mengakui, aku adalah seperti watak Aku dalam naskhah ini, masih terjebak dengan perasaan iri, buruk sangka, marah, dendam, rindu yang dilarang, dan waswas. Watak Aku secara tidak langsung adalah cerminan diriku sendiri.

Menurut  pengarangnya, naskhah ini dikarang untuk, "Mengajak mereka yang kering rasa, yang putus asa dengan cinta, yang kecewa dengan harapan yang luluh dengan janji manis agar sama-sama bermunajat di kolam rasa. Di sana ada Kekasih setia yang menunggu . Tempatnya mudah; di padang malam di lubuk dinihari. Riadahnya tahajud seorang diri, kemudian berinteraksi dengan Kekasih lalu mengadu memohon ketenangan jiwa."

Buat pengarangnya, Allahyarham Azizi Haji Abdullah, terima kasih atas naskhah yang meruntun jiwaku ini. Al-Fatihah.


"Tanda cinta selalunya hendak berjumpa!"
"Itulah yang aku harap, tapi kau mengelak!" tempikku.

"Cintalah kepada-Nya. Selalulah berjumpa-Nya!"
"Bisiklah cintamu selalu!"
"Belajarlah daripada kesepian, belajarlah cara keasyikan dalam taat dan cubalah takut pada diri sendiri. Simpanlah rahsia cinta betapa pun cinta itu amat menggelodak!"

(Zikir Rindu, Azizi Abdullah)

1 comment:

  1. PROMO WOW..... ANAPoker

    + Bonus Extra 10% (New Member)
    + Bonus Extra 5% (Setiap harinya)
    + Bonus RakeBack Tanpa Minimal T.O (HOT Promo)
    + Bonus 20.000 (ALL Members)
    BERLAKU UNTUK SEMUA GAME PERSEMBAHAN DARI IDNPOKER
    POKER | CEME | DOMINO99 | OMAHA | SUPER10

    BCA - MANDIRI - BNI - BRI - DANAMON

    Semua Hanya bisa didapatkan di ANAPoker
    - Minimal Deposit Yang terjangakau
    - WD tanpa Batas

    Untuk Registrasi dan Perdaftaran :
    WhatsApp | 0852-2255-5128 |

    ReplyDelete