Wednesday 17 August 2016

Manusia yang Pandai Berkata-kata

Salam dan hai...

Tadi aku terbaca satu status di Facebook yang benar-benar tepat dengan pengalaman aku sendiri. Statusnya ringkas sahaja dan menggunakan sebaris ayat pendek. Ia berbunyi lebih kurang begini:

Ada beza antara bercakap dan berkomunikasi.

Kan? Nampak tak tu? Membaca status tersebut membuatkan aku tersenyum sinis sambil membayangkan wajah seseorang.

Aku tulis berkenaan hal ini sebab ia dilalui oleh aku sendiri. Walaupun aku ini masih lagi belum jumpa ramai jenis manusia, kawan pun tak ramai... tapi ada beberapa manusia yang aku boleh kategorikan apabila menyentuh soal komunikasi ini. 

Dipendekkan cerita, lebih kurang enam tujuh tahun yang lalu aku bertemu, berkenalan dengan seseorang ini. Dia jauh lebih berusia daripada aku, dan tentunya ada banyak pengalaman. Maka, daripada pengalaman itu, dia memang seorang yang banyak bercakap jugalah untuk seorang lelaki. Memandangkan aku ini jauh lebih muda daripada dia, maka cara bercakap dia tu mestilah ada sentuh pengalaman zaman muda dia, ideologi, ketidakpuashatian terhadap itu ini. 

Pada awal-awal perkenalan aku dengan dia, memang aku akui aku suka berbual dengan dia. Banyak cerita kerana dia juga seorang pembaca. 

Namun, tahun-tahun yang mendatang aku mulai rasa lain. Mula-mula aku tak mahu percaya sikap angkuh, cakap besar dan cakap tak serupa bikin dia tu daripada rakan-rakan. Lama-kelamaan aku rasai sikap dia itu. Lebih-lebih lagi bab cakap tak serupa bikin. Pendek kata, apa yang orang lain buat semua tak kena pada mata dia (terutama pada orang-orang muda), tetapi apabila dia buat, pandai pula senyap-senyap.

Aku selalu rasa yang dia ada masalah dengan orang-orang muda macam kami ni. Macam kami ini orang tak ada hala tuju hidup gitu. Tapi, aku dan kenalan yang bekerja dengan dia sajalah yang tahu perangai sebenar dia. Di media sosial dan orang luar dia memang cakap berdegar-degar. Semua orang puji dia. Aku dan rakan-rakan hanya mampu menggeleng dan tersenyum sinis.

Nak salahkan orang luar pun tak boleh dan dia kena bersyukur kerana Tuhan sudah tutup aib dia.

Huh... nampaknya ini dah jadi entri luahan perasaan ni.

Dan satu lagi, baru aku sedar kenapa walaupun dia borak pelbagai isu dan topik (memang kedengaran menarik), tetapi aku kalau boleh nak lari daripada berbual dengan dia. Malah, rakan-rakan aku pun begitu. 

Rupa-rupanya ia berkenaan masalah komunikasi. Mungkin tanpa dia sedari selama ini dia mengamalkan konsep komunikasi satu hala. Pengalaman aku; dia akan bercakap tanpa henti dan aku tak tahu tang mana nak mencelah. Kalau aku dapat mencelah, keluarkan pendapat dan pandangan jelas di riak wajahnya yang dia tak ambil peduli. Kemudian, terus dengan cerita dia. Entah apa-apa! Aku benci keadaan macam tu. Memualkan!

Itu belum kira dia bercerita dalam keadaan orang lain tengah sibuk bekerja. Senang cerita, dia tak ada timbang rasa. Demi kerana dia seorang tua, kami terpaksa tadah telinga mendengar ceritanya.


Lain pula dengan seorang kawan aku. Dia memang seorang yang peramah juga tetapi kami dan rakan-rakan lain ada komunikasi dua hala dengan dia. Cakap berjam-jam pun tak terasa lama. Sebab kami saling bertukar pendapat dan mendengar.


Sebagai seorang yang introvert, aku mengakui yang kadang-kadang aku sendiri belum lepas ilmu komunikasi yang baik. Aku masih belajar tentang semua ini. Tapi, aku juga tahu hendak membezakan sama ada seseorang itu selesa atau tidak dengan perbualan kita. Riak wajah, pandangan mata, bahasa tubuh dan nada suara boleh menunjukkan semua itu.


Sah... ini entri luahan perasaan.



1 comment:

  1. PROMO WOW..... ANAPoker

    + Bonus Extra 10% (New Member)
    + Bonus Extra 5% (Setiap harinya)
    + Bonus RakeBack Tanpa Minimal T.O (HOT Promo)
    + Bonus 20.000 (ALL Members)
    BERLAKU UNTUK SEMUA GAME PERSEMBAHAN DARI IDNPOKER
    POKER | CEME | DOMINO99 | OMAHA | SUPER10

    BCA - MANDIRI - BNI - BRI - DANAMON

    Semua Hanya bisa didapatkan di ANAPoker
    - Minimal Deposit Yang terjangakau
    - WD tanpa Batas

    Untuk Registrasi dan Perdaftaran :
    WhatsApp | 0852-2255-5128 |

    ReplyDelete