Wednesday 31 August 2016

Menonton Memories of Murder (2003)

Salam dan hai...




Semalam aku baru saja selesai menonton sebah filem dari Korea Selatan arahan Bong Joon-ho. Filem ini berjudul Memories of Murder (2003). Ia diinsipirasikan daripada sebuah kes benar tahun 1980-an Korea Selatan berkenaan dengan pembunuhan bersiri.

Kisah ini bermula pada tahun 1986 di mana berlakunya beberapa pembunuhan bersiri di sebuah kawasan kampung. Seorang detektif (Park) dan pembantunya yang tak profesional langsung ditugaskan menyiasat kes tersebut. Tetapi disebabkan sikap tidak profesional mereka, sampai ke sudah kes itu tidak selesai malah menjadi lebih teru. Sehinggalah, hadir seorang detektif dari Seoul (Seo) untuk membantu mereka. 

Kehadiran Seo yang profesional menjadikan jalan cerita ini lebih menarik kerana bermulalah misi mencari pembunuh bersiri yang sebenar. Walaupun begitu, aku suka dan geram juga melihat betapa Park dan pembantunya sesuka hati menuduh beberapa orang suspek begitu sahaja. Bukan setakat menuduh, malah membelasah beria-ia.

Penonton dibawa dari satu peringkat ke peringkat untuk mencari bukti dan jejak sang pembunuh sehinggakan mereka dapat rasakan mereka sudah semakin hampir dengan pembunuh. Namun, pembunuhan tetap berlaku, dan aku sebagai penonton semakin lama semakin tertekan sama seperti watak-watak detektif dalam filem ini. 

Cuba bayangkan, kau sebagai seorang detektif telah berusaha bermacam-macam cara dan telah berjaya jumpa dengan pelbagai klu yang boleh membawa kepada penemuan pembunuh bersiri itu, tetapi tetap gagal.

Aku sendiri tertanya-tanya kenapa dia membunuh? Bagaimana rupa pembunuh? Di mana tempat tinggal pembunuh? Siapa keluarga pembunuh? 

Dan, barangkali pembunuhnya adalah orang yang kita tak sedari pernah bertembung dengannya berkali-kali dulu. Berpakaian biasa, berpewatakan biasa, dan segala-galanya tentang sang pembunuh adalah biasa-biasa saja. 

Pengakhiran ceritanya itu sebenarnya telah menjawab segala pertanyaan aku. Tontonlah filem ini.

No comments:

Post a Comment